TEKNIK KEPENGARANGAN
Kepengarangan merujuk kepada keterampilan, kecerdikan dan kebijaksanaan seseorang pengarang itu dalam berkarya.Kebiasaanya, kepengarangan dapat menerangkan tentang kekuatan, keistimewaan serta kelemahan seseorang pengarang dalam karyanya.Kepengarangan dianalisis dari aspek keperibadian yang berjaya dicapai oleh pengarang. Keperibadian adalah kemuncak kejayaan bagi seorang pengarang (Mohd Rashid Md Idris et al. 2014: 96-98).
Keagungan karya tradisional Melayu sebenarnya terlihat pada kebijaksanaan dan kehandalan pengarangnya dalam mengolah cerita.Pada asasnya, tugas seorang pengarang ialah pewaris kepada yang empunya cerita.Keadaan ini membayangkan kepada kita bahawa karya sastera Melayu tradisional adalah milik bersama masyarakat.Hikayat Melayu adalah cerita dan kisah agung tentang bangsa Melayu dan latar ceritanya pula merupakan pentas agung kisah Melayu dengan puluhan malahan ratusan tempat dan peristiwa.
Teknik Kepengarangan Hikayat Hang Tuah
Jika dikaji, tidak dapat ditentukan bila tarikh Hikayat Hang Tuah ini ditulis dan siapa pengarangnya. Namun ada yang menganggarkan bahawa Hikayat Hang Tuah telah ditulis di antara tahun 1641 dan 1736. Jika diteliti isi kandungan dalam Hikayat Hang Tuah, pengarangnya dikatakan mungkin tidak pernah membaca Sejarah Melayu. Terdapat bukti-bukti kuat yang menyatakan bahawa hikayat ini sebenarnya tidak diambil daripada Sejarah Melayu. Hal ini demikian kerana, sejarah bukanlah perkara yang dipentingkan dalam Hikayat Hang Tuah. Namun begitu, pengarangnya dilihat sebagai seorang yang intelek dan banyak membaca dan ini telah diperjelaskan oleh Sulastin:
Pengarang Hikayat Hang Tuah pada zamannya termasuk orang yang berpengalaman luas. Ia pasti banyak membaca dan mendengar. Ia tahu dengan baik dari sejarah sasteratatacara serta keadaan semua negara yang pernah berhubungan dengan Melaka dalam perjalanan sejarah. Dalam dunia rekaannya ia menciptakan keadaan atau kenyataan fiksional yang menggambarkan Melaka merebut supremasi dunia, maka ia memberikan penafsiran literer. Ada dugaan bahawa ia banyak menggunakan sumber-sumber sastera bertulis, terbukti dengan terdapatnya unsur panji, Hikayat Seri Rama, Bustanu’s salatin, Hikayat Pandawa Lima dan sebagainya. (Sulastin, 1983:66)
Penghasilan karya ini tidak bermaksud untuk menghasilkan satu watak atau perwatakan yang biasa, sebaliknya pengarang hendak menghasilkan satu watak yang luar biasa daripada watak orang biasa iaitu Hang Tuah. Terdapat beberapa peristiwa yang ada di dalam Hikayat Hang Tuah disebut di dalam Sejarah Melayu. Namun begitu, pengarang Hikayat Hang Tuah tidak begitu mempedulikan kronologi sejarah, iaitu zaman agung kerajaan Majapahit adalah di antara tahun 1331 hingga tahun 1354 disamakan dengan zaman agung kerajaaan Melaka iaitu antara tahun 1456 hingga tahun 1511.
Selain itu, pengarang Hikayat Hang Tuah juga tidak begitu mengendahkan fakta-fakta bahawa manusia sebenarnya tidak boleh hidup buat selama-lamanya. Pengarang menyatakan bahawa Hang tuah tidak mati. Raja Melaka, Bendahara dan Temenggung yang hidup dari tarikh karajaan Melaka didirikan lagi iaitu kira-kira pada tahun 1403 sehinggalah pada tarikh jatuhnya kerajaan Melaka pada tahun 1511. Namun begitu, kematian meraka tidak langsung disebut dan seolah-olah mereka tidak mati.
Menurt Winstedt (1985), cerita asal Hikayat Hang Tuah mungkin datangnya daripada sumber lisan. Hal ini demikian kerana, tiada sumber kukuh yang menyatakan bahawa hikayat ini didasari daripada sejarah Melayu walaupun tidak kurang daripada 15 peristiwa yang dicatat terdapat dalam hikayat ini. Pelbagai konsep diterapkan oleh penulis dalam Hikayat Hang Tuah antaranya ialah dari aspek bentuk, tulisan, bahasa asing, pengulangan kata dan penggunaan kosa kata klasik.
Hikayat Hang Tuah merupakan sastera tulisan yang berbentuk cerita atau naratif. Pengarang dilihat sangat kreatif dan berseni kerana dapat menampilkan karya tersebut dalam bentuk yang menarik dan indah dari segi persembahannya. Pengarang berupaya melukis segala kisah atau gambaran masyarakat Melayu dengan hidup yang indah .Selain itu, beliau juga berupaya menceritakan sesuatu episod dengan jelas sehingga berjaya mengusik perasaan pembacasama ada kagum, sedih, menyayat hati, meriah dan riang gembira. Misalnya, peristiwa Hang Jebat Mengamuk digambarkan dengan suasana yang ngeri dan ganas.
“Maka Hang Jebat pun lalu keluar mengamuk di tengah pasar itu. Maka orang Melaka pun beribu-ribu mati dan luka daripada luka-luka dan perempuan. Maka negeri Melaka pun huru haralah. Maka Hang Jebat pun masuk mengamuk daripada suatu kampung kepada suatu kampung, daripada lorong kepada suatu lorong, daripada suatu tempat kepada suatu tempat itu, banyak mati dan luka; keluar masuk membunuh seperi orang gila.Maka bangkai pun bertimbun-timbun, pada segenap lorong dan segenap kampung dan pintu dan jambatan penuh dengan bangkai.”
(Hikayat Hang Tuah, 1997: 365)
Monday, May 18, 2015
NILAI ILMU
Menurut Kamus Dewan Edisi Keeempat (2010:1081), perkataan nilai merujuk kepada darjat, kualiti, mutu dan taraf. Nilai juga diistilahkan sebagai 'al-qimah' dalam bahasa Arab yang lebih merujuk kepada harga yang ditetapkan atau diletakkan pada sesuatu. Dalam bidang sains sosial, nilai boleh didefinisikan dalam tiga konteks utama, iaitu sebagai sifat bagi menyatakan kepentingan atau manfaat sesuatu objek, menyatakan kadar harga atau markah sesuatu objek berbentuk kualiti dan sebagai ukuran atau piawai kepada sesuatu kelakuan manusia. Melalui nilai manusia dapat membezakan antara yang baik atau yang buruk dan betul atau salah. Oleh itu, nilai bukan sahaja merupakan satu standard bagi sesuatu barang, tetapi juga menjadi dasar atau asas dalam menerima atau menolak sesuatu perlakuan manusia. Nilai dan etika masyarakat Melayu dikatakan mempunyai perkaitan rapat dengan perkara yang dianggap sebagai nilai yang tinggi dari segi kebenaran, kebaikan dan keindahan. Nilai-nilai tersebut cukup sinonim dengan agama Islam yang sangat berpengaruh dalam masyarakat Melayu seluruh Nusantara.
Manakala Ilmu pula membawa maksud pengetahuan dalam sesuatu bidang atau perkara yang diperoleh melalui proses pembelajaran. Menurut Syed Naquib Al-Attas dalam Mohd. Nor Wan Daud (87: 2005), ilmu didefinisikan sebagai ketibaan makna dalam diri seseorang yang menyebabkan berlaku perubahan berdasarkan ilmu yang diperoleh. Kamus Besar Bahasa Indonesia (1988) pula menghuraikan definisi ilmu dengan dua pengertian iaitu ilmu diertikan sebagai suatu pengetahuan tentang sesuatu bidang yang disusun secara bersistem melalui kaedah-kaedah tertentu. Ilmu juga didefinisikan sebagai pengetahuan atau kepandaian tentang soal duniawi, akhirat, zahir, batin dan sebagainya. Contoh-contoh ilmu yang wujud ialah ilmu akhirat, ilmu akhlak, ilmu batin, ilmu sihir, ilmu firasat dan sebagainya.
Nilai dalam Hikayat Hang Tuah
Karya Agung merupakan himpunan karya secara tradisi yang diiktiraf dan menjadi asas kepada sesuatu tamadun bangsa. Karya Agung juga dianggap suatu karya klasik yang berjaya meninggalkan kesan seni, ilmu, pemikiran, pandangan, falsafah, gaya hidup serta budaya dan sosial yang berkekalan dalam ingatan bersama sesuatu bangsa. Salah sebuah karya agung yang masih menjadi khazanah budaya dan ilmu Melayu sehingga kini ialah Hikayat Hang Tuah.
Hikayat Hang Tuah sebagai hasil karya sastera Melayu lama yang sememangnya memiliki nilai estatiknya yang tersendiri (Abdul Halim Bandan 1:1994). Pengarang hikayat ini menggarap watak Hang Tuah secara simbolik dan bertepatan dengan perasaan dan ciri-ciri sosial yang wujud pada zamannya. Menurut Abdul Halim Bandan (1:1994), perwatakan Hang Tuah digambarkan begitu agung, malahan dikatakan mempunyai kuasa-kuasa luar biasa yang dapat menentang musuh seterusnya untuk membela bangsa. Hikayat Hang Tuah banyak menyentuh berkaitan nilai-nilai kemasyarakatan, nilai-nilai moral, nilai-nilai ilmu dan sebagainya. Nilai-nilai yang terbit kebanyakannya mencerminkan budaya, cara hidup dan pemikiran masyarakat zaman dahulu.
Jenis-Jenis Ilmu dalam Hikayat Hang Tuah
Pelbagai jenis ilmu dapat diambil dalam karya agung Melayu seperti ilmu firasat, ilmu jampi, ilmu perdukunan, ilmu pengasih dan sebagainya.
Ilmu Bahasa
Ilmu Bahasa adalah ilmu tentang bahasa atau ilmu yang menjadikan bahasa sebagai objek kajiannya. Menurut Abdul Halim (96:1994), Hang Tuah telah mengetahui dan dapat bertutur dengan fasih sebanyak dua belas bahasa. Hal ini demikian kerana, beliau seorang yang sangat gemar menuntut ilmu semenjak kecil lagi.
“Maka Hang Tuah pun mengaji pula pada lebai jawa hendak diketahuinya akan bahasa Jawa itu. Kalakian, setelah habislah rata diketahuinya dua belas bahasanya itu, maka Hang Tuah pun pulanglah ke rumahnya bersama-sama dengan ibu bapanya mencari makan sehari-hari.”
(Hikayat Hang Tuah : 23)
Ilmu Firasat
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010:412), mendefinisikan ilmu firasat sebagai pengetahuan mengenai tanda-tanda pada muka, badan dan lain-lain untuk mengetahui kelakuan atau nasib seseorang. Orang yang mempunyai ilmu firasat lebih dikenali sebagai ahli nujum. Menurut Seri Lanang Jaya et.al (2014: 159), ilmu firasat dapat dibahagikan kepada tiga iaitu firasat tilik nasib, firasat mimpi dan firasat terhadap binatang.
Dalam Hikayat Hang Tuah, terdapat beberapa peristiwa yang berkaitan dengan penggunaan ilmu firasat. Antaranya ialah berdasarkan peristiwa penubuhan Kota Melaka. Pada ketika Tuanku Syah Alam sedang berehat di bawah sepohon pokok, Hang Tuah telah mengkhabarkan kepada Tuanku Syah Alam bahawa Anjing pemburuannya yang telah dikalahkan oleh seekor pelanduk putih. Mendengar perkhabaran yang telah dibawa oleh Hang Tuah, Tuanku Syah Alam merasa tertarik dan bertanya kepada salah seorang pembesar tentang peristiwa tersebut. Pembesar itu memberikan pandangan bahawa, menurut cerita yang di sampaikan oleh orang tua-tua, jika terdapat seekor pelanduk putih, maka tempat itu amat sesuai untuk dibuka sebuah negeri. Maka Tuanku Syah Alam mula berfirasat, jika dibuka sebuah negeri di situ, negeri tersebut akan maju dan kuat.
“... Maka dilihatnya seekor pelanduk putih, seperti kambing besarnya, berhadapan dengan anjingnya. Maka oleh pelanduk itu digigitnya akan anjing kedua itu. Maka anjing itu pun berteriak keduanya lalu terjun ke dalam sungai itu. Maka pelanduk itu pun mengusir anjing keduanya...’’ Ya Tuanku Syah Alam, ada patik dengar kata orang tua-tua patik, jika ada pelanduk putih pada hutan atau barang tempat sekalipun, baiklah tempat, patut diperbuat negeri: berdaulat negeri, tuanku.”
(Hikayat Hang Tuah: 64)
Ilmu Pengasih
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), pengasih membawa makna ilmu pengasih, jampi, azimat, doa, guna-guna dan lain-lain untuk membangkitkan rasa kasih. Ilmu pengasih juga dapat ditakrifkan sebagai ilmu yang digunakan oleh seseorang dalam memuja-muja individu yang menambat hati. Lazimnya, ilmu pengasih ini digunakan oleh seseorang kepada seseorang yang diminati kerana mungkin hasrat hatinya pernah ditolak atau dipermainkan. Menurut Seri Lanang Jaya et.al (2014:167), ilmu pengasih boleh digunakan dengan banyak cara, namun cara yang popular adalah dengan cara mencalitkan sesuatu minyak kepada seseorang yang berkenaan atau dengan cara menjampi gambar dan sebagainya.
Hakikatnya, ilmu pengasih ini telah diamalkan oleh masyarakat kita sejak dahulu lagi. Keadaan ini turut digambarkan dalam karya-karya warisan Melayu. Dalam Hikayat Hang Tuah turut diceritakan perihal Hang Tuah yang menggunakan ilmu pengasih untuk mendapatkan Tun Teja:
“Maka Tun Tuah pun bermohonlah lalu pulang ke rumahnya. Maka Tun Tuah pun mandi dan berlangir. Maka Tun Tuah pun duduklah membuka pustakanya. Setelah sudah dilihat dalam pustakanya, maka Tun Tuah pun tersenyum, seraya dikucupinya puatakanya itu. Setelah Tun Tuah berolah Jebat itu, maka Tun Tuah pun kembalilah ke rumahnya berbuat suatu guna pengasih namanya. Setelah sudah diperbuat guna itu, maka pada malam itu juga Tun Tuah berjaga membaca pustakanya datang siang. Demi berpalit gunanya itu maka Tun Teja pun terkejut seperti disentap orang kakinya. Maka Tun Teja pun bangun, seraya berkata, ‘Rindunya aku akan Mak Inang...”... “Janganlah inangda takut. Mana Tun Tuah itu sekarang?”
(Hikayat Hang Tuah: 216-218)
Ilmu Perdukunan
Menurut Kamus Dewan (2010), dukun membawa maksud orang yang mengubat orang sakit atau memberi ubat cara kampung atau tradisional dengan membaca jampi serapah dan sebagainya. Dukun juga lebih dikenali sebagai pawang atau bomoh pada masa kini. Manakala pendukunan pula membawa maksud hal-hal yang berkaitan dengan pengubatan cara kampung atau tradisional yang berkaitan dengan ilmu dukun. Masyarakat tradisional lebih mempercayai amalan animisme iaitu kepercayaan kepada benda-benda yang mempunyai semangat dan kuasa ghaib.
Berdasarkan Hikayat Hang Tuah, Laksamana Hang Tuah telah membuat sejenis ubat yang berupa candu setelah Nala Sang Guna meminta beliau membuat ubat beranak untuk isterinya. Setelah sebulan, akhirnya isteri Nala Sang Guna telah melahirkan seorang bayi lelaki (Seri Lanang Jaya et.al, 2014).
Maka kata Nala Sang Guna, “Anakku tahukah berbuat ubat beranak, kerana ayahanda terlalu hasrat hendak beranak. Beberapa pula ayahanda minta kepada segala orang yang tahu, tiada juga diberi Allah Taala.” Maka kata Laksamana, “Insya Allah Taala, adapun yang kehendak ayahanda bonda akan anak itu beroleh. Ada suatu ubat hamba tahu; akan ayahanda dianugerahkan Allah Taala anak seperti kehendak bonda itu.”... “Maka Laksamana pun berbuat suatu ubat, rupanya seperti madat. Setelah sudah maka ubat itu pun disuruh oleh Laksamana hantarkan kepada Nala Sang Guna.”
(Hikayat Hang Tuah: 394-395)
PANDANGAN HIDUP
Kamus Dewan (2010) mendefinisikan istilah ‘pandangan’ kepada beberapa maksud iaitu hasil perbuatan memandang, apa-apa yang terlihat (tergambar) di mata hasil daripada perbuatan memandang, apa-apa yang menjadi perhatian dan juga bermaksud anggapan. ‘Hidup’ pula mempunyai terlalu banyak maksud, namun dalam konteks ini, istilah ‘hidup’ sesuai didefinisikan sebagai keadaan yang sebenarnya atau dilihat (lukisan, cerita dan lain-lain). Apabila dua istilah ini disatukan menjadi pandangan hidup, maka dapatlah difahami bahawa ‘pandangan hidup’ merujuk kepada ‘anggapan terhadap keadaan yang sebenarnya atau dilihat’.
Menurut Mohd Rashid Md. Idris, Abdul Rahman Napiah dan Seri Lanang Jaya (126: 2014), konsep pandangan hidup secara umumnya mengenai pandangan hidup alam semesta secara keseluruhan terutamanya dilihat melalui satu sudut pandangan yang dipengaruhi oleh satu sistem nilai yang tertentu. Selain itu, mereka turut berpendapat bahawa pandangan hidup merupakan suatu konsep yang dimiliki oleh masyarakat atau komuniti tertentu, bertujuan untuk menanggapi dan menerangkan segala permasalahan yang berkaitan dengan Tuhan, manusia dan alam. Setiap masyarakat, khususnya orang Melayu mempunyai pandangan hidup yang lazimnya melibatkan hubungan manusia dengan Tuhan, alam dan hubungan sesama manusia serta terperinci kepada tiga bahagian iaitu bahagian keluarga, pemimpin dan masyarakat.
Pandangan hidup dalam Hikayat Hang Tuah melibatkan cara idealisme pengarang dalam menonjolkan pemikiran, falsafah, peraturan dan kepercayaan orang Melayu pada ketika itu. Sehubungan itu, pandangan hidup dalam hikayat ini boleh dikaitkan dengan pegangan-pegangan masyarakat Melayu terhadap sesuatu perkara yang khususnya memberikan impak positif dan negatif terhadap kehidupan mereka. Dalam proses meneliti konsep pandangan hidup yang terdapat dalam Hikayat Hang Tuah, pengkhususan dibuat kepada konsep falsafah, pegangan atau kepercayaan, peraturan atau adat yang diamalkan oleh masyarakat Melayu atau lakaran watak Hang Tuah itu sendiri. Pandangan hidup atau falsafah hidup tersebut akan berfokus kepada pandangan hidup berteraskan Islam dan Melayu.
Pandangan Hidup Berteraskan Islam
Pandangan hidup berteraskan Islam merupakan pendekatan pengarang dalam memasukkan beberapa falsafah hidup yang mengikuti ajaran Islam dan hukum syarak. Misalnya dalam Hikayat Hang Tuah, pandangan hidup berteraskan Islam dapat dilihat melalui konsep keadilan, perkahwinan dan konsep dosa. Antara huraian adalah seperti berikut:
Konsep keadilan
Pengarang meletakkan konsep keadilan ini melalui sistem pentadbiran. Contohnya, Raja Sang Maniaka dibantu oleh Bendaharanya, Paduka Raja. Raja merupakan ‘payung’ yang melindungi rakyatnya. Pentadbiran negara dilakukan dengan adil dan saksama sebagaimana yang ditunjukkan dalam Hikayat Hang Tuah. Dalam teks-teks itu telah diberi pengajaran bahawa kezaliman raja, sikap tamak, perbuatan rasuah, penyelewengan kuasa adalah faktor yang menghancurkan negara. Sebaliknya, keadilan, kesepakatan, persefahaman dan kesetiaan adalah kunci penting dalam menjaga keselamatan negara.
Konsep perkahwinan
Perkahwinan yang berlandaskan hukum syarak melarang umat Islam berkahwin dengan pasangan yang mempunyai pertalian darah mahupun saudara susuan. Berdasarkan Hikayat Hang Tuah menyentuh tentang perkahwinan yang mengikut hukum syarak seperti contoh petikan di bawah:
“ Maka dipeluk dan dicium akan menantunya tuan puteri itu. Maka Sang Perta Dewa pun berlengkap akan pekerjaan anakanda baginda Sang Sapurba kahwin dengan tuan puteri itu.”
(Hikayat Hang Tuah, 11)
Petikan menjelaskan bahawa Sang Sapurba mengikut hukum syarak dalam konsep perkahwinan melalui perkahwinan baginda dengan seorang puteri yang tidak mempunyai hubungan pertalian darah dengannya.
Konsep dosa
Konsep dosa ini menunjukkan satu bentuk falsafah atau pandangan hidup masyarakat Melayu zaman feudal, terutamanya dalam watak Hang Tuah. Menurut Mohd Yusoff Hashim (22:2008), masyarakat Melayu yang meletakkan konsep menderhaka sehingga meletakkannya sebagai satu dosa yang besar kerana terdapatnya kewajipan bagi rakyat taat setia kepada Allah, Rasul dan raja (ketua atau pemimpin) agar mendapat keberkatan dunia dan akhirat. Hal ini boleh dirakamkan secara eksplisit oleh pengarang Hikayat Hang Tuah dalam memetik ucapan Hang Tuah kepada rakannya Hang Jebat yang dikatakan ‘derhaka’ kepada raja, contoh petikan:
“Adapun pekerjaanmu itu…. berapa-berapa dosanya kepada Allah, tiada tertanggung olehmu di dalam akhirat jemah”
(Hikayat Hang Tuah, 315)
Hal berikut dapat dihubungkaitkan dengan perintah Allah di dalam Al-Quran, ayat 59; Surah An-Nisa’ dengan firman-Nya berbunyi “Wahai orang-orang yang beriman! Taatilah Allah dan taatilah Rasul (Muhammad) dan ulil amri (pemegang kekuasaan) di antara kamu…” Berdasarkan pendekatan dimensi ini, nyatalah taat setia Hang Tuah kepada raja dan kerajaan Melaka bukan setakat mengandungi ertian sekularnya dan pada konteks pemikiran Melayu dalam membina sebuah tamadun, malah menepati konsepsi kepimpinan dan selaras dengan aturan hidup beragama yang berteraskan Islam.
Pandangan Hidup Berteraskan Melayu
Penelitian pendekatan pengarang terhadap pandangan hidup berteraskan Melayu dapat dilihat atau digambarkan tentang ciri-ciri masyarakat Melayu dan konsep kemelayuan yang terdapat dalam Hikayat Hang Tuah. Antara konsep-konsep pandangan hidup yang berteraskan Melayu melibatkan konsep sistem pentadbiran, pewarisan takhta, kepentingan sifat budi pekerti, kehebatan dan taraf Laksamana, pembentukan keperibadian, kedaulatan raja, kepentingan menjaga maruah, dan pantang larang.
Sistem pentadbiran
Pandangan hidup berteraskan Melayu dalam Hikayat Hang Tuah menonjolkan pengamalan adat Temenggung dalam sistem pentadbirannya. Dalam sistem pentadbiran ini bersifat aristokrasi yang meletakkan raja atau sultan mempunyai kuasa tertinggi dalam sistem pentadbiran negara dengan keistimewaannya yang tersendiri. Maka wujudlah istilah derhaka yang meletakkan peraturan bahawa setiap perkara yang dilakukan oleh raja perlu diikuti oleh rakyat dan raja mempunyai kuasa mutlak dalam pemerintahan. Contoh petikan:
“Maka kata laksamana seraya memekis, katanya. “Cih, mengapa pula begitu? Si Tuah tiada mahu derhaka. Daulat Tuanku, patik persembahan nyawa patik, patik tiada bertuankan yang lain.”
(Hikayat Hang Tuah, 283)
Petikan di atas menunjukkan bahawa orang bawahan, iaitu Hang Tuah yang berperanan sebagai laksamana sanggup mempertaruhkan nyawanya atas sebab tidak mahu menderhaka kerana raja mahu dirinya dibunuh hanya dengan tujuan untuk mengetahui keadaan apabila berada di alam kubur.
Pewarisan harta dan pangkat
Masyarakat Melayu yang terdapat dalam Hikayat Hang Tuah mengamalkan adat Temenggung yang mempunyai pandangan hidup dengan mementingkan pangkat iaitu pangkat diwarisi dari satu generasi ke generasi seterusnya.
Contoh petikan:
“ Adapun nama baginda itu Sang Perta Dewa. Adapun Sang Perta Dewa itu tahu akan dirinya akan beroleh anak; maka anaknya itu akan menjadi raja kepada Bukit Siguntang; maka daripada anak cucu baginda itu akan menjadi raja.”
(Hikayat Hang Tuah, 3:1995)
Petikan di atas menerangkan bahawa pewarisan takhta daripada Sang Perta Dewa kepada anaknya untuk menjadi raja di Bukit Siguntang dan seterusnya diwarisi oleh anak cucu baginda untuk memegang takhta.
Pembentukan keperibadian (Latar belakang)
Pandangan hidup Melayu dalam Hikayat Hang Tuah memperlihatkan bahawa masyarakat yang hidup miskin atau sederhana dapat membentuk suatu keperibadian yang mulia kerana masyarakat yang susah akan lebih mengenal erti kehidupan dengan merapatkan diri dengan Tuhan dan alam sehingga mempunyai pengetahuan yang tinggi. Sebagaimana yang digambarkan dalam watak Hang Tuah, iaitu wira Melayu ini tidak dilakarkan wataknya sebagai orang yang dilahirkan dalam golongan bangsawan atau kerabat diraja, tetapi Hang Tuah merupakan seorang yang digambarkan kisah hidupnya dan keluarganya yang miskin di suatu kawasan dalam Melaka.
Menurut Harun Jaafar (91:2004), Hikayat Hang Tuah dimulakan dengan kisah hidup Hang Tuah dan keluarganya yang miskin di Sungai Duyung, Melaka serta bersahabat baik dengan Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekiu dan Hang Lekir. Gambaran Hang Tuah sebagai seorang yang lahir daripada keluarga miskin dan mempunyai keperibadian sempurna meletakkan suatu pandangan hidup dalam masyarakat Melayu bahawa seseorang yang hidup dala keadaan serba kekurangan dan sederhana akan lebih harmoni dalam kehidupannya dan pergaulannya dengan orang lain. Sebaliknya pula bagi golongan atasan yang hidup dalam keadaan mewah dan serba serbi lengkap menunjukkan kurangnya hubungan dengan orang lain atau wujudnya perbatasan antara dirinya dengan orang lain serta mempunyai unsur negatif melalui keperibadiannya seperti seorang yang sombong atau tamak. Contoh petikan yang menunjukkan latar belakang Hang Tuah seperti berikut:
“ The narration of the hikayat now turn to Hang Tuah, the son of Hang Mahmud, who lived on the banks of the Duyung River… As Hang Tuah grew older, he learnt the ways of his mother an father… When he had mastered these twelve languages, he returned home to live with his mother dan father. With his father he would venture forth daily to gather firewood, splitting it with an axe in front of the shop… It was in such a fashion that Hang Tuah learned the code of proper conduct and courtesy prevailing in Bentan.”
(The epic of Hang Tuah,20: 2010)
Pantang larang
Pantang larang seperti sudah sinonim dengan kehidupan orang Melayu kerana ia menjadi prinsip dan peraturan yang perlu diikuti oleh masyarakatnya untuk mencapai kesejahteraan dalam hidup. Ahmad Sarji turut menyatakan bahawa seorang hulubalang itu terikat oleh satu kod pantang larang. Contohnya, apabila seorang hulubalang ke sungai, tidak boleh berkata-kata sehingga habis melintasi sungai tersebut, tidak boleh bunuh lawannya yang tiada bersenjata, tidak boleh tikam sehingga dua kali, tidak dapat mendengar kata-kata yang keji di majlis, pantang dicabar dan tidak tahu takut seperti peristiwa Hang Tuah menaiki kuda taji dan memanjat pokok kelapa gading sedangkan tiada seorang pun yang berani berbuat demikian. Gambaran-gambaran berikut menunjukkan pandangan hidup Melayu dalam kehidupan mereka sehingga mewujudkan pelbagai pantang larang termasuklah pantang larang yang perlu diikuti oleh seorang hulubalang.
NILAI BUDAYA
Budaya adalah daripada perkataan Sanskrit iaitu buddayah yang merupakan kata jamak bagi perkataan buddhi yang bermaksud budi pekerti atau akal. Secara amnya, ia membincangkan hal-hal berkaitan budi dan akal manusia. Dalam pengertian yang luas pula, budaya bermaksud segala sesuatu yang dibawa atau dikerjakan oleh manusia. Dalam bahasa Inggeris, budaya disebut sebagai culture yang berasal daraipada perkataan Latin iaitu colore yang bermaksud menanam atau mengerjakan.
Budaya merupakan sesuatu yang diperturunkan daripada satu generasi ke generasi yang seterusnya dan konsep ini disebut sebagai organik lampau. Budaya turut merujuk kepada keseluruhan pengertian, nilai, norma, ilmu pengetahuan serta struktur-struktur kemasyarakatan, keagamaan, penghasilan seni dan intelektual yang membentuk ciri-ciri khas sesebuah masyarakat. Dalam erti kata lain, budaya ini boleh dikatakan sebagai sebuah konsep menyeluruh yang mengandungi ilmu pengetahuan, kepercayaan, kesenian, tatasusila, undang-undang, adat resam, kebolehan serta kebiasaan yang diperoleh oleh manusia sebagai anggota masyarakat. Dalam Hikayat Hang Tuah (HHT), terdapat beberapa nilai budaya yang menjadi amalan untuk kesejahteraan hidup masyarakat pada zaman tersebut.
Budaya kecintaan terhadap ilmu bahasa
Dalam Hikayat Hang Tuah (HHT) ini, pengarang menyifatkan Hang Tuah sebagai seorang yang mencintai ilmu bahasa sejak kecil lagi. Kecintaannya pada ilmu bahasa sejak kecil ini seolah-olah sebagai pelengkap diri untuk menjadi seorang diplomat yang harus berinteraksi dengan manusia lain. Dengan mengetahui bahasa sesuatu bangsa lain maka mudah seseorang itu berinteraksi dan menempatkan diri sejajar dengan nilai dan budaya bangsa yang ditemui. Bahasa disini bukan sekadar pertuturan tetapi termasuklah budaya. Dalam hal ini, pengarang HHT seolah-olah telah merancang bahawa Hang Tuah yang gemar belajar itu akan menjadi diplomat apabila dia dewasa. Sejak kecil juga, Hang Tuah bukan sahaja mempelajari pelbagai ilmu bahasa, malah mempelajari ilmu lain seperti mengaji al-Quran, ilmu mempertahankan diri dan sebagainya. Contoh petikan yang menunjukkan Hang Tuah ini mencintai ilmu bahasa ialah:
Telah sudah tamat pengajiannya, maka ia berkata kepada bapanya, “Ayuh bapaku, pada bicara hamba, hendak mengaji pada lebai Keling pula, supaya hamba tahu pula bahasanya.” Maka kata Hang Mahmud, “Benarlah seperti bicara anakku itu.” Maka Hang Tuah pun mengajilah pula pada seorang lebai Keling. Hatta, beberapa lamanya, maka tamatlah dengan bahasa Keling itu, habislah diketahuinya. Maka Hang Tuah pun berkata pada bapanya hendak mengaji pada lebai Siam pula diketahuinya akan bahasanya.
(Hikayat Hang Tuah: 23)
Budaya masyarakat yang memperlihatkan nilai-nilai keperwiraan pada zaman feudalnya
Hang Tuah dan Hang Jebat sebagai wakil masyarakat memperlihatkan nilai-nilai keperwiraan yang didukung oleh masyarakat itu. Inilah determinisme atau ketentuan sosial dan sejarah. Namun demikian, masyarakat sebagai suatu kumpulan individu yang memiliki impian sejagat kemanusiaan sentiasa berjuang untuk melampaui batasan sosial dan sejarah itu, prinsip ketaatan mutlak kepada raja itu prinsip feudal, ia bercanggah dengan cita-cita keadilan yang terpendam dalam jiwa manusia. prinsip kedua inilah yang menyebabkan Hang Jebat memberontak terhadap rajanya sedangkan prinsip pertama membuat Hang Tuah menerima hukuman mati yang dikenakan oleh raja terhadapnya dan kemudian mnghalalkannya membunuh Jebat sebagai penderhaka.
Nilai-nilai keperwiraan yang dimiliki oleh Hang Tuah ini ditonjolkan dengan pelbagai keistimewaan. Salah satu daripadanya ialah apabila Hang Mahmud bermimpi bahawa bulan turun dari langit dan cahaya bulan tersebut memancar penuh di atas kepala Hang Tuah. Bukan itu sahaja, keperwiraan Hang Tuah juga ditonjolkan dengan kemahirannya menggunakan keris taming sari.
Budaya masyarakat Melayu yang mempercayai kedaulatan pada raja atau sultan yang memerintah
Sultan atau raja dalam HHT merupakan ketua pentadbir kerajaan Melaka yang sangat dihormati dan disanjungi oleh masyarakat Melayu di Melaka pada zaman tersebut. Masyarakat Melayu tradisional amat mempercayai kedaulatan yang ada pada raja atau sultan yang memerintah. Bahkan, waris raja atau sultan juga dianggap sebagai golongan yang memiliki kedaulatan. Ungkapan daulat digunakan dalam setiap komunikasi dengan raja iaitu dalam setiap permulaan kata-kata atau dalam setiap perbualan antara pembesar atau rakyat dengan raja bagi menunjukkan sembah hormat mereka terhadap raja. Daulat juga digunakan bagi menggambarkan kebesaran raja yang menjadi pegangan semua rakyat supaya taat dan setia terhadap raja. Penggunaan kata daulat boleh dilihat dalam teks di bawah:
“Daulat tuanku, patik sekalian ini hamba yang daif lagi hina memohonkan ampun dan kurnia ke bawah Duli Syah Alam.
(Hikayat Hang Tuah: 17)
Daulat bukan sahaja melambangkan kebesaran raja atau sultan pada zaman kesultanan Melaka, tetapi juga melambangkan betapa sultan pada masa tersebut mempunyai satu kuasa yang luar biasa. Sehinggakan sesiapa sahaja yang menderhaka kepada sultan atau raja akan mendapat bala, walaupun tidak secara terang-terangan. Oleh sebab daulat inilah menjadikan masyarakat Melayu sebagai masyarakat yang amat taat dan setia kepada sultan. Daulat melambangkan kemuliaan dan kesuciaan raja, maka disebabkan itu rakyat menganggap bahawa sultan tidak boleh dihina atau dicaci. Penghinaan terhadap raja atau sultan secara langsung atau tidak langsung akan membawa kemudaratan kepada mereka.
Budaya Kasih sayang dan Meraikan Tetamu
Kasih sayang merujuk kepada nilai budaya yang bersifat semula jadi dan bersifat ‘aradhi’ (mendatang). Kasih sayang ialah cenderung dan tertariknya hati seseorang secara mendalam kepada seseorang yang lain atau kepada selain manusia, iaitu benda-benda dan makhluk lain. Antara perkara-perkara yang menarik hati seseorang manusia kepada manusia lain ialah kecantikan, ilmu, kepimpinan, jasa, hubungan darah, kekuatan, akhlak dan sebagainya. dalam Hikayat Hang Tuah, kita dapat melihat bagaimana nilai kasih sayang diterapkan oleh pengarang. Nilai kasih sayang ini dapat dilihat melalui hubungan ibu, bapa dan anak, sebagai contohnya:
Maka pada malam itu Hang Mahmud bermimpi bulan turun dari langit; maka cahayanya penuh di atas kepala Hang Tuah. Hang Mahmud pun terkejutlah lalu bangun daripada tidur, lalu diriba anaknya Hang Tuah dan diangkatnya, maka diciumnya seluruh tubuh. Didengar oleh ibu Hang Tuah kata suaminya itu, maka segera dilangirinya dan dimandikan anaknya itu. Maka diberinya berkain dan berbaju dan destar serba putih. Maka diberinya makan nasi kunyit dan telur ayam dan pemberi arwah akan orang tua-tua dan disuruh bacakan doa selamat.
(Hikayat Hang Tuah: 22)
Dalam petikan di atas, kita dapat melihat nilai kasih sayang seorang ibu dan bapa kepada seorang anak. Sifat penyayang Hang Mahmud dan Dang Merdu terhadap Hang Tuah ini digambarkan dengan pelukan dan ciuman yang diberikan kepada Hang Tuah serta segala kelengkapan dan keperluan Hang Tuah diberi keutamaan seperti makanan, pakaian, ilmu pengetahuan dan sebagainya.
Seterusnya, budaya atau amalan meraikan tetamu juga merupakan satu nilai yang penting dalam masyarakat Melayu. Tetamu hendaklah dilindungi, dimuliakan dan dilayan dengan sebaik mungkin, malah tuan rumah disunatkan berkorban dan tidak mementingkan diri sendiri demi menjaga dan menghormati tetamu. Oleh yang demikian, tetamu sentiasa dipandang baik oleh orang Melayu dan diraikan dengan sebaik-baiknya. Antara contoh petikan dalam Hikayat Hang Tuah yang menggambarkan orang Melayu menghormati tetamu ialah seperti di bawah berikut:
Berapa lamanya belayar itu maka sampailah ke Bentan. Maka segala orang kaya-kaya dan segala rakyat dalam negeri itu pun sekalian datang menyambut raja dengan segala bunyi-bunyian terlalu gempita bunyinya. Maka sekalian pun sujud mengatakan, “Daulat Syah Alam.” Maka Sang Maniaka pun disambut oranglah, dinaikkan ke atas tandu. Maka payung iram kuning pun terkembanglah dan gendang arak-arakan pun dipalu oranglah.
(Hikayat Hang Tuah: 18)
HIKAYAT HANG TUAH
PEMIKIRAN
Isi yang terkandung dalam Hikayat Hang Tuah ialah terbahagi kepada tiga bahagian. Bahagian-bahagian tersebut ialah zaman awal, zaman kegemilangan dan zaman kemerosotan.
Zaman awal
Dalam bahagian ini akan menceritakan kisah Hang Tuah semasa kecil iaitu semasa pembukaan kota Melaka. Kisah akan dimulai dengan memperkenalkan asal usul raja Bentam yang dikatakan berasal daripada Palembang. Dalam bahagian ini juga ada mengisahkan tentang keluarga Hang Tuah yang berpindah dari Sungai Duyung ke Bintan. Kisah mengenai Hang Tuah lima bersaudara turut diceritakan dalam bahagian ini. sejak berumur 10 tahun lagi Hang Tuah telah menunjukkan kelebihan dan keberaniannya. Hang Tuah dan saudaranya Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu telah berjaya mengalahkan lanun, berusaha pergi berburu dan berjaya menyelamatkan seorang pembesar daripada amukkan orang mengamuk dengan menggunakan sebilah kapak. Pembesar yang telah diselamatkan oleh Hang Tuah ialah bendahara, bendahara sangat tertarik dengan keberanian Hang Tuah dan telah memaklumkan kepada sultan tentang kehebatan yang dimiliki oleh Hang Tuah dan sultan telah mengambil Hang Tuah untuk bekerja di istana. Terdapat juga cerita bagaimana Hang Tuah turut melihat peristiwa ganjil sewaktu Raja Bentan berburu di mana anjing perburuan raja telah ditendang oleh seekor pelanduk putih. Tempat berlaku kejadian aneh itu dibuka dan dijadikan negeri sempena nama yang diberikan iaitu Melaka bersempena dengan nama pokok ketika raja melihat kejadian tersebut. Hang Tuah juga turut berada di sisi raja ketika berlakunya peristiwa itu. Raja telah menghadiahkan sedikit minuman kepada Hang Tuah dan bendahara juga turut memberikan persalinan kepada Hang Tuah.
Bahagian kegemilangan.
Kegemilangan kerajaan Melaka dengan ketokohan dan kepahlawanan Hang Tuah. Hang Tuah memiliki kedudukan dan keistimewaan yang tinggi di istana Melaka. Hang Tuah merupakan pahlawan yang gagah dan sanggup memberikan sepenuh taat setia kepada negara. Kegagahan Hang Tuah menyebabkan dia terkenal dan dihormati oleh masyarakat pada ketika itu, kepahlawanannya juga menjadi kebanggaan masyarakat Melayu hari ini. Banyak negeri yang telah dan menjadi negeri jajahan takluk Melaka. Hang Tuah pernah mengiringi raja Melaka ke Majapahit dan ini menggambarkan ketaatan dan keberanian yang dimiliki oleh Hang Tuah. Melaka berjaya mencapai puncak kebesaran dan kekuasaannya hasil daripada keberanian dan ketokohan Hang Tuah. Sebagai seorang pahlawan yang tiada tolak bandingnya, ramai musuh-musuh yang cuba menganiayanya telah berjaya dibunuh. Hang Tuah juga memiliki sifat sabar, bijaksana dan warak sehinggakan membawakan kejayaan yang cemerlang kepada kerajaan Melaka dan telah meningkatkan kedaulatan raja Melaka. Sifat Hang Tuah yang amat dikagumi adalah ketaatannya yang sangat tinggi terhadap raja. Hal ini terbukti apabila raja berlaku tidak adil terhadap Hang Tuah iaitu dengan menjatuhkan hukuman tanpa usul periksa akibat daripada fitnah yang dibuat terhadap dirinya. Hang Tuah telah diselamatkan oleh bendahara yang ketika itu yakin bahawa Hang Tuah tidak melakukan kesalahan yang telah difitnahkan terhadapnya. Tetapi apabila ia dipanggil oleh sultan bagi menghapuskan perbuatan derhaka Hang Jebat, dia bersedia bekhidmat kepada sultan tanpa menaruh perasaan dendam. Malah dia sanggup membunuh sahabat baiknya Hang Jebat, walaupun Jebat menderhaka kerana membela keadilan. Bagi Hang Tuah, ‘Pantang Melayu menderhaka kepada rajanya.’ Hang Tuah juga bersedia menjalankan tugas membawa lari anak bendahara Pahang, Tun Teja bagi dipersembahkan kepada sultan Melaka. Hang Tuah tidak dikalahkan selagi ia memiliki keris Taming Sari.
Zaman Kemerosotan
Kegemilangan dan kekuatan Hang Tuah semakin berunsur pudar setelah Hang Tuah semakin tua. Hal ini dikaitkan juga dengan kemunduran kerajaan Melayu Melaka. Dalam hikayat Hang Tuah kemunduran Melaka kali pertamanya dilambangkan dengan kisan sultan Melak yang telah kehilangan mahkotanya. Mahkota itu adalah tanda kebesaran kerajaan. Ketika peristiwa itu terjadi, baginda sedang bermain-main di laut Singapura, apabila Baginda menundukkan kepalanya setelah melihat seekor ikan emas yang dikatakan berada di bawah perahunya. Ketika itulah mahkota pusaka Bukit Siguntang itu terjatuh ke dalam laut. Hang Tuah telah menyelam untuk mengambil kembali mahkota tersebut dan berhasil mengambilnya. Tetapi ketika hampir sampai di perahu, tiba-tiba datang seekor buaya putih menyambar keris daripada pinggang Hang Tuah. Mahkota pun terlepas dari tangannya dan keris Taming Sari yang dimiliki oleh Hang Tuah telah dirampas oleh seekor buaya putih. Sejak itulah Hang Tuag hilang kekuatan dan kegagahannya. Selepas berlaku peristiwa tersebut ,sultan amat bersedih. Beberapa lama kemudian, Feringgi datang menyerang Melaka. Sultan terpaksa berundur dan Hang Tuah meninggalkan kehidupan di dunia dengan hidup bertapa di gunung.
KONSEP KARYA AGUNG
Karya agung merupakan karya-karya yang berjaya meninggalkan kesan seni, ilmu, falsafah, budaya, dan sosial yang kekal dalam kesedaran dan ingatan pembaca. Unsur dalam karya ini merangkumi mutu, nilai ketamaunan dan nilai kemanusiaan di dalam karya tersebut. Dunia ketamadunan Melayu telah memperlihatkan, terdapat banyak karya-karya agung yang telah dihasilkan.
Karya-karya ini melambangkan keunggulan daya cipta bangsa itu untuk membentuk tradisi dan identitinya yang tersendiri. Karya agung dapat membuatkan kita mengenali dan mengetahui sejarah dan kehebatan tamadun-tamadun dunia seperti tamadun Greek, Cina, India, Mesir dan bangsa-bangsa yang lain. Melalui penghasilan karya seni, pemikiran, falsafah, sastera yang dicetuskan oleh pemikir, seniman dan sasterawan zaman dahulu kala mereka mampu meninggalkan pengaruh yang besar dan kekal sepanjang zaman. Hasil kepengarangan ini dipelajari, dijadikan panduan, dikekalkan atau dicerna oleh keturunan berikutnya sehinggalah hasilnya menjadi tradisi dan warisan bangsa hingga ke zaman ini.
Karya–karya agung sudah pasti merupakan karya yang berpengaruh yang sekurang-kurangnya membuat orang berhenti dan berfikir tentang diri mereka, tentang lingkungannya dan alam kehidupan keseluruhannya. Karya-karya agung ialah karya yang mengusik ketenangan dan menyedarkan kita. Lebih penting lagi, karya agung mengajak kita untuk mengenal dan memahami tradisi atau tamadun bangsa yang dipancarkan melalui karya agung itu. Dalam semua tradisi bangsa dan agama, karya agung merupakan “representatif” pada kehebatan sesuatu tradisi. Dalam tradisi Islam misalnya, ada Ihya’ Ulumuddin , tradisi Hindu dengan Bhagavaddita, dan tradisi Kristian dengan Summa Teologica. Dalam tradisi bangsa pula, bangsa Farsi memiliki Shahnameh, bangsa Eropah pula dengan Divine Comedy dan karya-karya William Shakespeare.
Dalam karya agung, terkandung pelbagai rencah kehidupan yang berkait dengan hidup manusia. Penceritaan dalam karya agung melibatkan unsur emosi, penderitaan, tangisan, kesengsaraan, pengajaran, maklumat dan sebagainya. Pembaca dapat menyelusuri segala aspek ini apabila membaca karya agung. Penulis juga membawa kita mengalami pengalaman orang lain di dalam sesuatu karya agung.
Karya agung Melayu ialah karya yang dapat melambangkan keunggulan daya cipta seniman, penulis dan pemikir bangsa Melayu dahulu kala dalam menggambarkan idealism, nilai, pandangan hidup, adat, budi, dan kesedaran moral dan visi bangsa dan masyarakatnya melalui bentuk sastera dan seni yang tinggi nilainya sehingga kesan seni, budaya dan falsafah kekal sepanjang zaman dalam minda kolektif bangsa Melayu. Pelbagai persoalan kehidupan dan masyarakat terangkum indah dalam sesuatu karya.
Konsep Karya Agung ini dapat dilihat melalui karya Hikayat Hang Tuah. Hikayat Hang Tuah merupakan salah satu karya agung Melayu yang amat berpengaruh.Hikayat ini merupakan satu-satunya epik Melayu yang melakar cita-cita, kebolehan, dan sikap hidup orang-orang Melayu pada suatu zaman. Hang Tuah yang menerajui hikayat ini, mewakili keunggulan citra Melayu sebagai bangsa yang berbudaya dan bertamadun dengan menonjolkan sifat-sifat kesetiaan, keberanian, kepintaran dan budi bahasa yang halus. Hang Tuah merupakan seorang laksamana yang unggul serta pahlawan Melayu yang gagah semasa pemerintahan Sultan Mansur Shah di Melaka pada abad ke-15. Laksamana Hang Tuah ialah seorang yang berhati waja, berani, gagah, taat dan bijaksana. Walaupun berbeza-beza corak penceritaan, kepahlawanan Hang Tuah tetap ada dan sering menjadi simbol kekuatan masyarakat Melayu.
Dari sudut falsafah pula, Hang Tuah diibaratkan sebagai nadi kekuatan yang menjadi pujaan masyarakat terutamanya Melayu kerana keberanian dan budi pekerti yang ditunjukkan. Sepertimana yang terdapat dalam Hikayat Hang Tuah, penonjolan Hang Tuah sebagai seorang yang kuat, gagah serta berani merupakan satu makna falsafah yang sengaja ditonjolkan oleh penulis sebagai salah satu lambang kekuatan kepada masyarakat Melayu itu sendiri. Sebenarnya, dalam Hikayat Hang Tuah, perlambangan Hang Tuah itu sendiri merupakan satu falsafah yang telah digerakkan dengan pelbagai keistimewaan yang tersendiri dan memiliki pelbagai kelebihan. Segala tindak tanduk Hang Tuah dalam Hikayat Hang Tuah memiliki makna yang tersendiri serta yang tersirat.
Selain itu, Hikayat Hang Tuah banyak menceritakan kebudayaan dan sosial masyarakat Melayu yang membawa satu pengertian yang luas merangkumi segala hal berkaitan dengan masyarakat termasuk sistem sosial, struktur sosial, bentuk kepercayaan, perhubungan antara anggota masyarakat dan strategi fikasi sosial, kepercayaan dan agama juga merupakan dua aspek sosial yang menjadi pegangan masyarakat. Masyarakat pada masa itu menganuti agama Islam dan mengamalkan dua bentuk kepercayaan [bukan agama] iaitu berunsurkan animisme dan Hindu-Buddha. Jelas, betapa pengarang hikayat ini mempunyai idealisme untuk mengangkat martabat bangsa Melayu setinggi mungkin. Perkara inilah yang dikatakan bahawa karya agung ini melambangkan keunggulan daya cipta seniman, penulis dan pemikir bangsa Melayu dahulu kala dalam menggambarkan idealisme, nilai, pandangan hidup, adat, budi,kesedaran moral dan visi bangsa dan masyarakatnya.
Subscribe to:
Posts (Atom)