Thursday, May 28, 2015

PEMIKIRAN SHAHNON AHMAD DALAM NOVEL RANJAU SEPANJANG JALAN



Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, pemikiran bermaksud perihal berfikir, iaitu apabila dihubungkan dengan pengarang, ia merupakan perihal berfikir seseorang pengarang dalam penulisan karya sasteranya. Mohd Rashid et.al (69:2014) pula menerangkan bahawa pemikiran bermula dengan idea, yang kemudiannya dimatangkan menjadi subjek, akhirnya ia menjadi buah-buah fikiran yang bernas dan signifikan. Setiap pengarang mempunyai cara yang tersendiri memilih bahan, mengejapkannya dan kemudian menjelmakan menjadi mesej, mutiara dan permata karya. Sehubungan dengan itu, dalam menelusuri pemikiran yang terkandung dalam novel Ranjau Sepanjang Jalan (RSJ), kita perlu melihat pemikiran pengarang itu sendiri, iaitu sasterawan negara Shahnon Ahmad.

Shahnon Ahmad menganggap karya sastera sebagai seismograf kehidupan manusia. Beliau menegaskan bahawa jika seismograf hanya mencatat gerak gempa yang merupakan bencana, karya sastera pula bukan sahaja mencatat tetapi menganalisis segala gerak gempa kehidupan. Dalam erti kata lain, gerak gempa ialah segala rintangan dan halangan dalam kehidupan sebagai contohnya kemiskinan (Hazami Jahari dalam Hamzah Hamdani, 332:2006). Seterusnya, Shahnon Ahmad juga mendefinisikan novel sebagai satu bentuk pentafsiran rencaman hidup manusia menerusi satu bentuk cereka atau realiti rencaman hidup dan imaginasi. Dalam kata lain, novel ialah penulisan karya yang menggabungkan antara pengalaman peribadi yang dialami oleh penulis berdasarkan realiti seterusnya diadun dengan imaginasi kreatif melalui bentuk cereka.

Berdasarkan novel RSJ, Shahnon Ahmad cuba membuat pembaharuan teknik dan perkembangan sifat-sifat negatif dan pesimistik manusia seperti digambarkan melalui watak Jeha yang tidak dapat menahan perit derita kehidupan sehingga menyebabkan dia menjadi gila. Tambahan lagi, S. Othman Kelantan (Zahrah Ibrahim, 68:1987) menyatakan bahawa Shahnon Ahmad juga menggunakan teknik arus kesedaran dan monolog dalaman secara maksimum yang mungkin sukar difahami pembaca melainkan pembaca sendiri mengenali Shahnon Ahmad itu sendiri dan terjemahan pemikirannya dalam karya RSJ. Pada dasarnya, RSJ mengandungi tema berkaitan persoalan kemasyarakatan, iaitu kehidupan masyarakat petani di desa yang agak terpencil dan watak utamanya, Lahuma dan Jeha, terpaksa menghadapi segala bentuk ancaman bagi meneruskan kehidupan (Sahlan Mohd. Saman dan Che Abdullah Che Ya, 140:2005).

Pemikiran Shahnon Ahmad secara langsung diterangkan oleh beliau sendiri dalam bukunya yang diterjemahkan oleh Hawa Abdullah yang bertajuk “Shahnon Ahmad: Literature as a seismograph of life”. Dalam novel RSJ, Shahnon Ahmad telah mendeskripsikan buah-buah fikiran kehidupan dan pengalaman sebenarnya ke dalam jalan cerita dan watak-watak Lahuma serta Jeha bersama tujuh anak mereka. Beliau menyatakan bahawa ‘the novel RSJ is an example of a work, which viewed from one aspect, is a seismograph recording poverty-stricken life representing the analysis of peasant folk suffering’ (Hawa Abdullah, 4:1994). Apabila diterjemahkan, novel RSJ dilihat menggunakan satu aspek pemikiran sahaja iaitu seismografi kehidupan manusia yang miskin dan terpaksa melalui pelbagai rintangan dan kepayahan untuk hidup.

Shahnon Ahmad telah menggunakan latar belakang keluarganya sendiri yang berasal daripada Banggul Derdap ke dalam latar masyarakat RSJ seperti masyarakat kampung yang tidak tahu membaca seperti watak Lahuma dan Jeha. Tambahan lagi, mereka turut memperlihatkan bahawa susahnya untuk hidup dengan berbekalkan kesabaran dan kesusahan yang teruk bekerja sebagai petani untuk mendapatkan sesuap nasi bagi menyara keluarga dan meneruskan hidup. RSJ merupakan novel yang membincangkan semata-mata tentang kemiskinan dan kesusahan golongan petani daripada awal sehingga pengakhiran cerita dan mencerminkan cara petani ini melangsungkan kehidupan dalam penderitaan sehingga kebahagiaan itu hanya datang pada waktu kematian seseorang.

Boleh dikatakan novel RSJ ini menggambarkan secara jelas pengalaman hidup Shahnon Ahmad di Banggul Derdap kerana pemilihan judul buku ini juga menggunakan perkataan ‘Ranjau’ yang membawa maksud benda tajam (daripada besi dan sebagainya) yang dipasang di tanah untuk melukai orang dan membawa kiasan mengenai kesukaran seseorang dalam hidupnya. Berdasarkan masyarakat asal Banggul Derdap, terdapat banyak pencuri lembu yang telah pacakkan ranjau tersebut untuk memerangkap pemilik lembu daripada menangkap mereka. Seterusnya, Shahnon Ahmad telah menggunakan nama yang agak berlainan dengan nama-nama yang biasa digunakan oleh pengarang lain. Nama Lahuma asalnya daripada perkataan ‘huma’ yang membawa makna ladang padi, Jeha pula daripada nama Zulekha (isteri yang gila), manakala Munah daripada Maimunah yang asalnya Maimun yang membawa maksud tuah dan nama-nama lain yang asalnya daripada perkataan lain yang membawa maksud tersendiri.

Dalam menggambarkan pemikiran Shahnon Ahmad mengenai kehidupan petani yang hidup dalam kemiskinan dan kesusahan ini, terdapat banyak mesej yang cuba disampaikan oleh beliau. Antara mesej utama adalah seperti berikut:

Kesusahan dalam kehidupan

Dalam menjalani kehidupan, kita perlu menghadapi kesusahan, iaitu selagi kita masih hidup, kita tidak dapat dipisahkan daripada apa-apa jenis kesusahan. Mesej ini menonjolkan kemiskinan kaum Melayu yang dahulunya hidup susah yang hidup di kampung. Dalam RSJ, menonjolkan watak Lahuma yang bersusah payah untuk menyara keluarganya dengan bekerja sebagai petani dan kesusahan hanya berakhir dengan kematian.

Menerima takdir Allah

Sehubungan dengan pemikiran Shahnon Ahmad yang telah menghasilkan teori Sastera Islam dan Tasawwur Islam dalam konteks sastera Melayu, inti patinya bahawa seorang pengarang menghasilkan karya yang tergolong ke dalam kelompok sastera Islam dengan syarat karya itu ditulis ‘kerana Allah dan bermanfaat kepada manusia’ (Sahlan Mohd.Saman dalam Sahlan Mohd. Saman dan Shaiful Bahari Md. Radzi, 206:2005). Shahnon Ahmad telah meletakkan dalam RSJ satu pemikiran keislaman iaitu menerima takdir Allah dengan redha dan ikhlas dalam menjalani kehidupan. Walaupun menghadapi pelbagai rintangan dalam hidup, Lahuma menerima kesusahan tersebut sebagai ketentuan daripada Allah sebagai ujian dalam hidupnya. Shahnon Ahmad tidak meletakkan sikap yang negatif dalam watak Lahuma terutamanya, iaitu Lahuma tidak memberontak atau menyalahkan takdirnya sebagai petani yang perlu bersusah payah dalam kehidupannya tetapi menonjolkan sikap berserah diri dan redha dalam ketentuan Allah serta tetapi berusaha dan bersemangat untuk menghadapi hidup dan menyara keluarganya. 

Tanggungjawab ketua keluarga

Shahnon Ahmad turut menyampaikan mesej bahawa dalam sesuatu keluarga orang Melayu, terutamanya yang tinggal di kampung, seorang ayah dilambangkan sebagai tulang belakang sesuatu keluarga. Seorang ayah berperanan yang bukan sahaja menjaga keselamatan keluarganya, tetapi juga bertanggungjawab mencari rezeki untuk keluarga. Ketiadaan seorang ayah atau ketua keluarga, sesuatu keluarga tersebut dipandang rendah atau serba kekurangan oleh jiran atau orang sekeliling. 

Tanggungjawab besar ini sememangnya susah untuk digalas oleh seorang wanita, terutamanya seorang janda yang mempunyai anak. Sebagaimana dalam RSJ, tanggungjawab Lahuma sebagai ketua keluarga diambil alih tugasnya oleh Jeha setelah kematian suaminya dan Shahnon Ahmad telah meletakkan bahawa ketidakmampuan wanita yang berperanan sebagai seorang ayah dalam mengerjakan sawah padi dan menjaga keluarganya menunjukkan kebesaran tanggungjawab sebagai ketua keluarga oleh wanita.

Pemikiran masyarakat desa

Lahuma dan Jeha dari kaca mata Shahnon Ahmad amat jauh beza kedudukan, pemikiran, latar belakang dan berbagai-bagai-bagai aspek kehidupan dan kemanusiaannya jika dibandingkan dengan manusia di kota. Shahnon Ahmad meletakkan satu pemikiran bahawa masyarakat desa mempunyai pemikiran mereka yang tersendiri seperti dalam watak Lahuma dan Jeha, bahawa mereka tidak suka terhadap perubahan yang terjadi dalam kehidupan mereka sehari-hari. Mereka melihat bahawa pembangunan dan penggunaan teknologi seperti jentera dan peralatan tani moden yang lain seolah-olah melakukan kezaliman terhadap sawah padi dan membawa petanda buruk. 

Perwatakan antagonis seperti ini masih berlegar-legar dalam masyarakat Banggul Derdap dan mereka lebih selesa dan senang berpuas hati dengan nilai kehidupan yang diwarisi daripada generasi sebelumnya. Tambahan lagi, masyarakat desa turut mempunyai kepercayaan bahawa mati di rumah sendiri adalah lebih terhormat dan tenang berbanding di hospital dan Lahuma sendiri mempunyai tanggapan negatif dan takut dengan perkataan ‘hospital’ itu sendiri.

Mempertahankan hak wanita

Dalam meletakkan watak Jeha sebagai ‘pembela’ dalam RSJ, Shahnon Ahmad telah menyelitkan pemikiran dan pendedahan bahawa kaum wanita adalah kaum yang lemah terutamanya dalam mengambil alih tugas sebagai ketua keluarga. Penonjolan watak Jeha ini secara tidak langsung sebagai satu bentuk kecenderungan pengarang terhadap pembelaan nasib wanita (ibu tunggal) dan mempertahankan hak wanita.


No comments:

Post a Comment